خواندنی هاودیدنی ها

5توصیه ی حیاتی برای گریزازسرطان
نویسنده : شاهین توفیقی - ساعت ٦:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۳
 

5 توصیه ی حیاتی برای گریز از سرطان

 

توجه: این مطالب جنبه اطلاع رسانی دارد توصیه می شود با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

سرطان در زمره ی بیماری های شایع شده ی اخیر است. بسیاری از افراد در سراسر جهان به انواع سرطان ها دچارند و شمار زیادی هم جان بر سر این مرض نهاده اند. امکان دارد بارها این شعار را شنیده باشید که «پیش گیری بهتر از درمان است.»

در هر جهت ما به شما تاکید می کنیم درباره ی 5 توصیه ی زیر به منظور جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان اندکی بیندیشید:

از مصرف انواع توتون و تنباکو به شیوه های گوناگون خودداری کنید. استعمال چنین موادی قطعا خطر ابتلا به سرطان را به دنبال دارد. ترک این عادت کشنده، گامی مثبت در زندگی و تندرستی آدمی به شمار می رود. ذیلا به چند نمونه سرطان که بر اثر مصرف دخانیات به سراغ انسان ها می آیند، اشاره شده است:

سرطان ریه، دهان، شانه، کلیه، لوزالمعده، رحم، معده و خون!

طبق  تحقیقی که در یکی از دانشگاه های امریکا انجام شده، این نتیجه به دست آمده است که افزون بر 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه مربوط به افراد سیگاری بوده است هر یک نخ سیگار شامل معادل 60 ماده ی سرطان زاست. ضمنا جرم ناشی از دود سیگار و پیپ، هم چون یک لایه ضخیم قهوه ای رنگ، ریه و مسیرهای هوایی را می پوشاند و همین لایه، مواد سرطان زا، را در خود نگه می دارد و موجب بقای آنها می شود. سرطان های ریه، دهان و مری در افراد سیگاری بسیار شیوع دارد. در این باره بیشتر بیندیشید! چنانچه سیگاری هستید، آن را ترک کنید و در غیر این صورت از افراد سیگاری فاصله بگیرید، چرا که پژوهش ها حاکی از آنند نزدیک به 3 هزار تن غیر سیگاری در سال به علت قرار گرفتن در معرض دود سیگار و در نتیجه ابتلا به سرطان ریه، جان می بازند!

رعایت یک برنامه غذایی سالم و متنوع را سرمشق خود قرار دهید. پژوهندگان را باور بر این است که تقریبا 30 درصد از انواع سرطان ها با دانش تغذیه در ارتباط است. البته آنها تاکید ورزیده اند که انتخاب غذاهای سالم و مغذی در برنامه ی روزانه ی غذایی به این مفهوم نیست که شما ص در صد در مقابل سرطان محافظت می شوید، بلکه تغذیه ای درست و اصولی به شما یاری می کند که احتمال و خطر آفرینی دچار شدن به انواع سرطان را بکاهید. پژوهشگران در پی انجام بررسی های فراوان، در این زمینه پیشنهادهایی دارند که بی مناسب نیست نظری به آنها بیفکنیم.

تا حدی که قادرید، از میوه ها، سبزی ها و صیفی ها استفاده کنید.4 تا 5 وعده میوه ها و سبزی تازه در روز مصرف نمایید. از غلات و فرآورده هایی که از آن به دست می آیند، مثل  نخود، لوبیا، عدس و جز اینها سود بجویید. از خوردن کلم، گل کلم، کاهو، کلم بروکلی و سویا غفلت نورزید مطالعات حکایت از آن دارند که مواد یاد شده خطر گرفتاری به سرطان های کولون و معده را به نحو موثری می کاهند. مصرف چربی و مواد چرب را به حداقل برسانید. تا سر حد امکان از چربی های گیاهی استفاده کنید در نظر داشته باشید که مصرف خوراکی ها و مواد خیلی چرب، احتمال ابتلا به سرطان ها رحم، روده و پروستات را می افزاید.

فعال و پرتحرک باشید ورزش را از یاد نبرید تا پیوسته وزنی طبیعی و بدنی سالم داشته باشید. انجام تمرینات ورزشی، نرمش و فعالیت بدنی متناسب با سن و داشتن وزنی طبیعی و ایده آل، نقش بسزایی را در جلوگیری از پیدایی سرطان به عهده دارد. با انجام فعالیت هایی از این قبیل و مهار وزن خویش، قادر می شوید از چاقی  و اضافه وزن که منشا بسیاری از امراض است، پیش گیری کنید. تجربیات مزبور را می توانید هر دفعه به مدت 3 دقیقه و دستکم 4 بار در هفته انجام دهید شما به راحتی می توانید با پیاده روی و یا حتی راه رفتن در خانه  و حیاط، به هدف مورد نظر دست یابید.

از اشعه مستقیم آفتاب دوری جویید

یکی از شایع ترین و البته پیش گیری شدنی ترین سرطان ها، سرطان پوست است. پرتو آفتاب یکی از دلایل عمده ی ابتلا به سرطان پوست شمرده می شود وانگهی، قرار گرفتن در برابر اشعه ی مجهول (ایکس)، مواد رادیواکتیو و مجاورت با مواد شیمیایی به مدت طولانی هم بسیار موثر است.

سرطان پوست، قسمت هایی از پوست را که بیشتر در معرض نور و اشعه ی آفتاب هستند، درگیر می کند،  مثل دستان، چهره، گوش ها، پیشانی و ساعد. این گونه سرطان  چنانچه زود تشخیص داده شود به راحتی درمان شدنی است بنابراین به نکات زیر توجه نمایید:

تا آن جایی که ممکن است بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر که اشعه ی فرابنفش به حداکثر می رسد، از منزل خارج شوید و چنانچه ناچارید، پوست دست و صورتتان را با دستکش و کلاه محافظت کنید. بکوشید روزهای آفتابی در سایه ی درختان یا ساختمان‌ها راه بروید و به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرید. از کرم های ضد آفتاب که دارای عامل محافظتی نور آفتاب (اس پی اف) باشد، استفاده نمایید. لازم به یادآوری است که این شیوه ها صرفا مخصوص فصل تابستان نیست و پیوسته باید مراقب پوست خود باشید تا به سرطان پوست مبتلا نشوید.

نسبت به تغییرات بدن خود حساس و آگاه باشید: داشتن آگاهی و اطلاعات کافی درباره‌ی بخش های گوناگون بدن انسان و هم چنین نشانه های بارز امراض متفاوت و اهمیت دادن به بدن و تندرستی، البته نه به این معنی که نسبت به کوچک ترین مساله ای حساس و نگران شویم، قادر است در پیش گیری و مداوای به موقع بسیاری از انواع سرطان به ما یاری کند.

منبع: اینترنت

ترجمه: الف- امیردیوانی

منبع استفاده: نشریه دانستنی های سرطان- سال 5- شماره 14

تلفن: 22056843